Sezonowość jest wyzwaniem dla wielu biznesów, również dla branży fitness. Postanowienia noworoczne i przedwakacyjne sprawiają, że największy ruch na siłowniach jest w styczniu oraz po świętach Wielkanocnych. Latem ruch jest zdecydowanie najmniejszy, z kolei jesień jest całkowicie przeciętna. Przestoje na siłowniach i w klubach fitness jest prawdziwym wyzwaniem – wielu przedsiębiorców zastanawia się w tym czasie, czy ich biznes jest rentowny. Okazuje się jednak, że sezonowość w branży fitness może być mniej dokuczliwa, ale wymaga to ogromu pracy, świadomego marketingu i dbania o każdy szczegół. Jak przyciągnąć klientów do swojej siłowni poza sezonem?
Sezonowość w branży fitness – postanowienia i wyzwania to doskonały marketing
Sezonowość w branży fitness jest faktem i problemem, który można zredukować, ale nie można pozbyć się całkowicie. Dlatego już na poziomie planu biznesowego trzeba uwzględnić różną skalę przychodów na przestrzeni całego roku. Pamiętajmy, że sezonowość ta w dużej mierze wynika z marketingu – postanowienia noworoczne oraz „forma na lato” to jedne z najskuteczniejszych chwytów marketingowych. Od Ciebie zależy, jakie chwyty wymyślisz na niski sezon na swojej siłowni.
Oczywiście hasło „forma na lata” może przyciągnąć garstkę świadomych osób, a dzięki efektywnej kampanii reklamowej i akcjom promocyjnym możesz skutecznie zachęcić do ćwiczeń przez cały rok inne, często mniej doświadczone osoby. Pomogą Ci w tym:
- programy lojalnościowe
- akcje prozdrowotne współprowadzone z dietetykiem czy trenerem personalnym
- akcje promocyjne – nie możesz jednak przyzwyczaić klientów do częstych zniżek
- współzawodnictwo – większość osób uwielbia współzawodniczyć, o czym świadczy coraz większa popularność zawodów biegowych; zorganizuj pewien rodzaj współzawodnictwa u siebie na siłowni (uwaga: nie myl współzawodnictwa z rywalizacją)
Jak przyciągnąć klientów na siłownię w niskim sezonie w branży fitness?
Pamiętaj, że o renomę biznesu należy dbać cały czas, a pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Dlatego oprócz perfekcyjnie prowadzonych kampanii marketingowych, musisz zadbać o najlepszą jakość usług:
- najwyższej klasy sprzęt do siłowni przyciąga klientów – jeśli zaopatrzysz swoją siłownię w innowacyjne rozwiązania, np. w bieżnie produkujące prąd, reklama i marketing będą łatwiejsze i skuteczniejsze, a satysfakcja klienta utrzymywać się będzie na najwyższym poziomie
- perfekcyjna czystość na sali i w szatni – tutaj nie ma miejscu na kompromisy; cały klub musi być idealnie czysty
- nienaganna obsługa klienta – zarówno w recepcji, jak i na sali
- wsparcie dla nowych członków – możliwość dokupienia dodatkowej usługi w symbolicznej cenie, w ramach której trener oprowadzi po maszynach, pokaże prawidłową technikę ćwiczeń na kilku z nich zachęci osoby, które boją się przyjść na siłownię i których nie stać na trenera personalnego
Miła atmosfera, pomoc w rozpoczęciu treningów siłowych, wysokiej klasy sprzęt do ćwiczeń, komfortowe warunki i skuteczny marketing pomogą Ci wypracowywać niemałe zyski również w niskim sezonie w branży fitness i wspiąć się na wyżyny w sezonie wysokim. Bądź konsekwentny i rozwijaj swój biznes przez cały rok.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą SportsArt
Fot. Shutterstock.