Wiecie czym jest POSM? Jeżeli nie, to koniecznie poświęćcie chwilę na lekturę naszego dzisiejszego artykułu. Dziś opowiemy Wam o tym czym jest POSM, jaką ma postać i zastosowanie – i co najważniejsze, jak możecie wykorzystać jego potencjał w promowaniu swojej firmy.
Zacznijmy od wytłumaczenia tego tajemniczego skrótu. POS lub POSM to skrót stworzony od angielskiego określenia point of sales materials. Według definicji oznacza to szeroko pojęte materiały, których celem jest zwiększanie sprzedaży. Takie narzędzia mają za zadanie wpłynąć na klienta bezpośrednio w miejscu sprzedaży danego towaru. Wyróżniają one dany produkt lub markę spośród innych, przyciągają uwagę i wzrok konsumentów.
Jakie są rodzaje materiałów POS?
Materiały POS dzieli się na kilka rodzajów, a podziału można dokonać według różnych kryteriów. Jednym z nich jest materiał z jakiego wykonany jest obiekt. Wszelkie regały, na których ustawiane są produkty, półki, stojaki, standy reklamowe to tak zwane POS twarde. Do POS miękkich można zaliczyć wszelkie ulotki, plakaty oraz inne materiały wykonane z papieru czy kartonu.
Tego rodzaju materiały przybierają przeróżne formy. Oto najpopularniejsze z nich – dużą część z nich z pewnością spotykacie codziennie.
- Display – to rodzaj materiałów POS umieszczanych na podłodze. Ma postać stojaka lub regału, na którym umieszczone są promowane produkty. W przypadku produktów spożywczych stojaki display są łączone ze stoiskami degustacyjnymi.
- Naklejki podłogowe – kierują i nawigują konsumenta w stronę promowanego produktu. Najczęściej stosowane są w sklepach wielkopowierzchniowych.
- Counter card – czyli stojak na ulotki, foldery i inne materiały promocyjne. Ma postać kieszeni wykonanej z trwałego materiału, może być łączona z innym stoiskiem.
- Wobbler – to materiał POS, który ustawiany jest na półce z produktami. Przymocowana jest do półki za pomocą taśmy. Wykonany jest z elastycznej przeźroczystej folii, tak by lekko odstawał od półki. Wobbler zwany też kiwakiem lub dyndaczem, może promować nowy produkt, wyróżniać go na półce lub informować o promocyjnej ofercie.
Główną zaletą stosowania materiałów POS w działaniach merketingowych jest duża swoboda działania i wiele dostępnych rozwiązań. Pomysłowość twórców stojaków display jest ogromna. Niektóre z nich nawiązują swoim kształtem do promowanego produktu, inne do charakteru marki. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt duża ilość, lub niedbale wykonane materiały mogą zniechęcać konsumentów! Zatem dobrze przemyślcie formę i design stojaka, a najlepiej zaufajcie profesjonalistom.