Można powiedzieć, że żyjemy w epoce obrazów, jesteśmy nimi otoczeni ze wszystkich niemal stron – telewizja, prasa, internet, reklama – obraz jest wszędzie, a jego głównym zadaniem jest przykucie naszej uwagi. Wszystko, w mniejszym lub większym stopniu, podporządkowane jest wizualizacji. Ogromna konkurencja na rynku reklamowym przekłada się na ostrą rywalizację.
W tych okolicznościach wartość spójnego wizerunku marki jest oczywista i przekłada się na wymierny zysk. Znak graficzny firmy to jeden z nadrzędnych elementów jej wizerunku, a to czy jest dobrze zaprojektowany czy nie, może zaważyć na jej pozycji rynkowej. Przy kreowaniu znaku obowiązuje ta sama zasada co przy budowie nazwy: łatwość zapamiętania i łatwość kojarzenia z pozytywnymi cechami firmy. Dodatkowo bardzo istotnym elementem jest oryginalność znaku.
![](https://cdn.pixabay.com/photo/2016/12/05/21/08/cologne-1884931_1280.jpg)
Informacja w formie obrazu – logotyp
Zostało udowodnione, że informacja przekazywana w formie obrazowej dociera najszybciej do naszej świadomości. Logo jest znakiem graficznym, identyfikującym daną firmę lub inny podmiot w umyśle potencjalnego klienta (odbiorcy). Identyfikacja z branżą to zasadniczy element funkcjonowania firmy, dlatego też projekt logo firmy to niezwykle ważne zadanie dla projektanta graficznego.
![](https://cdn.pixabay.com/photo/2014/12/12/01/52/mercedes-564949_1280.jpg)
Gdy przyjrzymy się różnym logotypom, na przykład przeglądając strony www ich dotyczące, takie jak www.logodesign.com , www.logopond.com , www.logomoose.com, często może wydawać się nam, że pewne – z reguły złożone znaki – wyglądają bardzo atrakcyjnie wizualnie i przykuwają wzrok. Na podstawie przeprowadzonych badań okazuje się jednak, że najskuteczniejsze marketingowo są te znaki, które zapadają w pamięć, a tutaj wygrywają znaki najprostsze, asocjonowane, czyli bazujące na skojarzeniu.
3 podstawowe cechy, które odróżniają legendarne logotypy od tych zupełnie przeciętnych: Prostota, zapamiętywalność i ponadczasowość:
a) Prostota
Prosty projekt czyni logo łatwo rozpoznawalnym, wszechstronnym i niezapomnianym. Dobre logo przedstawia coś wyjątkowego lecz nieprzesadzonego.
b) Rozpoznawalność
Po prostocie kolejną zasadą jest zapamiętywalność. Taki efekt daje prosty, ale i stosowny projekt.
c) Ponadczasowość
Logo efektywne to logo ponadczasowe, które będzie aktualne pomimo przemijających trendów.
Artykuł powstał we współpracy ze stroną internetową re-prezentacja.pl