Dowiedz się, czym jest employer branding.
Po raz pierwszy hasło employer branding pojawiło się w artykule Simona Barrowa i Tima Amblera w 1996 roku. Wtedy jednak pojęcie to nie znalazło dla siebie odpowiednio mocnego gruntu, by zafunkcjonować w świadomości specjalistów ds. komunikacji. W czasie rynku pracodawców, rozdający karty przedsiębiorcy nie mieli o co się martwić. Już dwa lata później na łamach kwartalnika firmy konsultingowej McKinsey ogłoszono wojnę o talenty. Tym samym, pojęcie marki pracodawcy zaczęło się klarować. Dziś mamy do czynienia ze wschodzącym rynkiem pracownika, w którym marka pracodawcy ma ogromne znaczenie, należy o nią zadbać, by cieszyć się zgranym i efektywnym zespołem.
Do rozwoju idei employer brandingu przyczynili się naukowcy i praktycy. Dostrzegli jak ważną rolę pełni wizerunek pracodawcy i stworzonego środowiska pracy. Marketing szeptany wciąż od lat jest jedną z najlepszych dróg dotarcia do odbiorców. Zaczyna się on od Twoich pracowników – sposób, w jaki mówią oni o swojej pracy, przenosi się w dużym stopniu na sposób postrzegania marki. Dlatego troska o dobre imię i markę samego pracodawcy jest niezwykle ważna.
Employer branding wewnętrzny
Lojalny pracownik to skarb, o jaki należy dbać. Działania z zakresu employer brandingu wewnętrznego wpływają na cały zespół i chęć pozostania w teamie pracowników. Pozytywny wizerunek firmy jest niezbędny, by zatrzymywać talenty w organizacji. Znalezienie odpowiedniego kandydata to trudne zadanie w czasie Rynku należącego do pracowników.
Pracownicy szukają lepszych miejsc pracy nie tylko pod względem zarobków, ale i warunków pracy, a w szczególności atmosfery.
Kandydaci, którzy rozpoczynają współpracę zachęceni obietnicami, zderzający się z szarą rzeczywistością, nie tylko szybko zrezygnują z pracy, ale i mogą stać się idealnym początkiem czarnego PR.
Młodzi pracownicy poszukują wyższego celu, jakiemu mogliby się poświęcić.
Takim celem może być sprecyzowana misja przedsiębiorstwa. Niestety nie wystarczy stworzyć ładnego tekstu, by skusić pracowników do identyfikacji z celem. Cel ten musi zostać poparty szeregiem działań. Jakich? To zależy od strategii marki pracodawcy, jaką należy stworzyć na podstawie badań i analiz danych, a także – twórczego podejścia do organizacji.
Employer branding zewnętrzny
Employer branding zewnętrzny to zespół działań wizerunkowych i marketingowych wpływający na postrzeganie firmy jako idealnego miejsca pracy. To działania ukierunkowane na potencjalnych członków zespołu. Zdobycie i utrzymanie wartościowego pracownika to trudne zadanie, poszukujący pracy są coraz bardziej świadomi swoich kwalifikacji, umiejętności oraz pozycji na rynku pracy. Aby spełnić ich oczekiwania, niezbędne jest świadome kreowanie wizerunku marki i jego ucieleśnianie nie tylko w słowach, ale przede wszystkim w czynach. Do tego konieczne jest prowadzenie kampanii promujących daną firmę jako pożądanego miejsca pracy.
Employer branding działania
Działania z zakresu employer brandingu bazują na różnych technikach marketingowych. Jakich? Kanały employer brandingu to np.:
- eventy, targi pracy
- opinie, referencje
- szkoły, uczelnie
- konkursy
- mobilne aplikacje rekrutacyjne
- informatory i przewodniki
- ogłoszenia rekrutacyjne
- profile pracodawcy
- portale rekrutacyjne
- serwisy społecznościowe
- strony rekrutacyjne
EB pomagamy firmom w budowaniu i troszczeniu się o wizerunek marki pracodawcy.
tagi: employer branding, employer branding zewnętrzny, employer branding wewnętrzny, marka pracodawcy, idea employer brandingu, działania z zakresu employer brandingu