Firma

Wszystko, co musisz wiedzieć o szkoleniu wstępnym i okresowym pracowników administracyjnych i biurowych

• Zakładki: 56


Zarządzanie firmą to duża odpowiedzialność za osoby, które są zatrudnione w jej strukturach. Nawet Ci, piastujący stosunkowo niegroźne stanowiska, muszą zostać odpowiednio przygotowani do realizacji swoich zadań w danym miejscu pracy. W wielu przypadkach oznacza to konieczność organizowania szkoleń wstępnych i okresowych pracowników administracyjnych i biurowych. Popularną praktyką jest korzystanie przy tym z usług firm zewnętrznych. Dlaczego? Ponieważ mają one odpowiednio wykwalifikowanych szkoleniowców, aktualną wiedzę oraz wystawiają stosowne certyfikaty. To rozwiązanie zazwyczaj jest też znacznie tańsze i mniej pracochłonne niż tworzenie własnego działu BHP.

Jak często organizować szkolenia BHP w biurze i administracji?

Praca na stanowiskach biurowych oraz administracyjnych nie jest uznawana za szczególnie uciążliwą. Nie zmienia to faktu, że osoby zatrudnione w danym charakterze muszą spędzać wiele godzin przed komputerem, co już samo w sobie stanowi obciążenie. Aby byli odpowiednio przygotowani do realizowania swoich zadań, a także wiedzieli, jak postępować w razie pożaru lub innej sytuacji losowej, raz na 6 lat muszą podejść do szkolenia okresowego BHP. Również przed rozpoczęciem pracy w nowym miejscu są pociągani do tego obowiązku, chyba że okoliczności ich z tego zwalniają. To możliwe, jeśli:

  • w poprzednim miejscu pracy, na tożsamym stanowisku odbyły już szkolenie BHP i mają odpowiednie zaświadczenie, 
  • odbyły inne szkolenie BHP, ale zakres przyswojonej wiedzy odpowiada tej, oczekiwanej na aktualnym stanowisku.

Jeżeli pracownik będzie zatrudniony na stanowisku, które jest uznane za nieszkodliwe dla zdrowia i ma przyznaną trzecią kategorię ryzyka, to również nie ma obowiązku odbycia szkolenia. Jednak o tym, czy dotyczy to właśnie Ciebie przeczytasz dokładniej w ustawie z 2018 roku, która szczegółowo omawia zawody z najniższym wskaźnikiem wypadkowości. Nie oznacza to, że szkolenie nie może się odbyć. Jeżeli pracodawca uzna, że chce podnieść świadomość swojego zespołu i stworzyć dla niego przyjazne środowisko w nowym miejscu, może kontynuować dobrowolne organizowanie szkoleń wstępnych i okresowych pracowników administracyjnych i biurowych.

Zatrudnienie firmy zewnętrznej do szkolenia BHP

W ramach cięć budżetowych wiele firm, nawet tych większych, nie decyduje się na prowadzenie własnego działu BHP. Jeżeli przedsiębiorstwo nie zatrudnia szkoleniowca to szkolenia wstępne i okresowe pracowników administracyjnych i biurowych może zlecić komuś z zewnątrz. Outsourcing ma wiele zalet:

  • to oszczędność pieniędzy – nie utrzymujesz całego działu i pracowników etatowych. Zatrudniasz szkoleniowców, kiedy są potrzebni,
  • masz pewność, że szkolenie obejmuje aktualne zagadnienia i odbywa się zgodnie z regulacjami przewidzianymi w ustawie.

Kurs BHP ma na celu uświadomienie pracowników i poszerzenie oraz zaktualizowanie ich wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa. Uczy też reagowania na występujące zagrożenia, w tym udzielania pierwszej pomocy. Szkolenia odbywają się w formie instruktażu, a ze względu na sytuację epidemiologiczną bardzo często są organizowane zdalnie.

Artykuł powstał we współpracy z firmą AU Spider Jan Skoczylas.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
56 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *