Otwarcie sklepu spożywczego to duże wyzwanie. Oprócz konieczności załatwienia wielu czynności formalno-prawnych to także duża inwestycja pod względem finansowym. Aby inwestycja się powiodła należy mieć dobrze przygotowany biznes plan uwzględniający kosztorys i strategię biznesową.
Biznes plan sklepu spożywczego – kosztorys
Podstawą działania sklepu spożywczego jest lokal. Im w lepszej jest on lokalizacji tym większa szansa na powodzenie biznesu. W pierwszym kroku należy poznać okolicę, sprawdzić otoczenie budynku. Dla tego rodzaju działalności najlepszym położeniem będzie:
- nowe powstałe osiedla
- miejsce o dużym natężeniu ruchu
- miejsca parkingowe na chociaż dwa, trzy auta
- brak konkurencji w pobliżu
Trzeba także pamiętać, że lokal musi spełniać określone warunki techniczne t.j. musi posiadać stosowne decyzje administracyjne wynikające z prawa budowlanego. Rozmieszczenie pomieszczeń, podłączenie sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacja muszą być zaopiniowane pod względem higieniczno-sanitarnym.
Przykładowy kosztorys sklepu spożywczego
- Zakup lub wynajęcie lokalu – wystarczający będzie lokal o powierzchni 50-60 mkw. Koszt wynajmu to ok. 1.200 – 2 tyś zł miesięcznie plus koszty mediów: prąd, woda, ogrzewanie ok. 600 zł miesięcznie.
- Kasy fiskalnej – koszt co najmniej 800 zł jednorazowo.
- Zakup niezbędnego wyposażenia sklepu – meble sklepowe (lada sklepowa, regały, lady chłodnicze, lodówki) – koszt w zależności od tego, czy wyposażenie będzie nowe, czy używane – od 2-3 tys. zł do kilkunastu tys. zł
- Wagi sklepowe – w zależności od rodzaju jest to koszt rzędu 500 -700 zł do 2.000 zł za wagi z funkcją etykietowania.
- Towar: początkowy koszty rzędu 10 -15 tys. zł. Obecnie przy zakładaniu sklepu warto rozpatrzyć współpracę na zasadach franczyzy z istniejącymi na rynku sieciami (obecnie przedsiębiorcy mają do wyboru 80 sieci franczyzowych np. Groszek, Żabka, ABC, Freshmarket, Małpka Express, Piotr i Paweł, Carrefour, Stokrotka). Oprócz pomocy w załatwianiu formalności, uzyskiwaniu pozwoleń i zezwoleń można liczyć na pomoc w planowaniu strategi sprzedażowej, wsparcie, merchandisingowe, marketingowe oraz szkolenia z zakresu handlu dla pracowników jak również atrakcyjne rabaty na zakupy w hurtowniach Eurocash Cash&Carry czy też zatowarowanie sklepu.
- Koncesja na alkohol – ok. 3 tys. zł,
- Inne: ubezpieczenie sklepu i towaru, koszty zatrudnienia pracowników.
Ile zarabia właściciel sklepu spożywczego
W przypadku małego sklepu spożywczego średnia marża na sprzedawanych towarach wynosi ok. 20-35 proc. Średni obrót takiego sklepu (w zależności oczywiście od lokalizacji i konkurencji) to około 50-60 tys. zł miesięcznie. Można w związku z tym przyjąć, że jego właściciel zarabia na nim między 2 tys. zł a 6 tys. zł.
11 thoughts on “Prowadzenie sklepu spożywczego – biznes plan, kosztorys, wskazówki i porady”