Firma

Onboarding pracownika – jak usprawnić proces i dlaczego jest on taki ważny?

• Zakładki: 4


Duża rotacja pracowników to jedno z najtrudniejszych zadań, z jakimi mierzą się małe, średnie i duże firmy w zakresie procesów HR. Przynosi ona bowiem duże straty, z których nie wszyscy przedsiębiorcy w pełni zdają sobie sprawę. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi, pozwalających zmniejszyć rotację, zwiększając retencję pracowników, jest profesjonalny onboarding. Czym jest onboarding, jakie ma znaczenie dla firmy i jakie są najważniejsze narzędzia do onboardingu?

Czym jest onboarding i jakie znaczenie ma dla firmy?

Onboarding to jeden z procesów HR, polegający na wdrożeniu pracownika w nowe obowiązki i przyjęciu w szeregi nowego zespołu. Onboarding jest czymś więcej, niż szkoleniem z materiału, który musi opanować, by móc realizować swoje zadania. Onboarding pracownika odbywa się na poziomach: organizacyjnym, strukturalnym, proceduralnym oraz socjalizacyjnym. Jego celem jest wprowadzenie nowego pracownika w struktury firmy, zasady bezpieczeństwa, zadania oraz do team’u.

Badania wykazują, że w przeciągu pół roku – a tyle wynosi pełny onbaording – odchodzi aż 33% nowych pracowników, a w przeciągu 45 dni stanowią oni aż 22%. Jednocześnie dobrze przeprowadzony onbaording zwiększa retencję pracownika aż o 82%, a satysfakcję managera o 20%. Ponadto do osiągnięcia pełnej wydajności pracownik potrzebuje od 8 do 12 miesięcy, a profesjonalny onboarding zwiększa ją aż o 54% w pierwszych trzech miesiącach. Biorąc pod uwagę, że rekrutacja nowego pracownika kosztować może nawet 213% jego pensji, otrzymujemy dane, które mówią jednoznacznie: duża rotacja pracowników generuje straty, każda rekrutacja to duży koszt, szkolenia nowego pracownika są kolejnym kosztem dla firmy i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest utrzymanie jak największej retencji, a onborading bardzo w tym pomaga.

Onboarding pracownika – narzędzia do automatyzacji procesu onboardingu

O ile w małych firmach onboarding w dalszym ciągu można przeprowadzać poprzez indywidualne szkolenia, o tyle sektor MŚP wymaga ustandaryzowania oraz automatyzacji pewnych zadań. Aby onboarding pracownika był skuteczny, trzeba wykorzystywać odpowiednie narzędzia. Jednym z nich jest intranet, wewnętrzna sieć z różnego rodzaju materiałami i informacjami, które znacząco ułatwiają zdobywanie nowej wiedzy, ale i odnalezienie się w nowych strukturach. Innym narzędziem do przeprowadzania onboardingu jest zaawansowany system CRM, który również wspiera komunikację wewnętrzną. Jest to szczególnie ważne w firmach, które charakteryzują się skomplikowanymi, wieloetapowymi procesami biznesowymi, wymagającymi współpracy między działami. Przykładem jest branża deweloperska i tutaj CRM dla deweloperów jest nieocenionym wsparciem dla wszystkich pracowników, również tych na etapie onboardingu.

Onboarding to kluczowy, choć nadal często niedoceniany, proces HR, który pozwala znacząco zmniejszyć koszty oraz zwiększyć satysfakcję nie tylko nowego, ale i doświadczonych pracowników w firmie. Wykorzystując odpowiednie narzędzia onboarding pracownika można zoptymalizować, dzięki czemu jest jeszcze efektywniejszy, z korzyścią dla pracownika, managera i całej firmy.

Fot. Shutterstock.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
4 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *