poniedziałek, Styczeń 22, 2018
Home > Firma > Prowadzenie sklepu spożywczego – biznes plan, kosztorys, wskazówki i porady

Prowadzenie sklepu spożywczego – biznes plan, kosztorys, wskazówki i porady

gotowy projekt sklepu spozywczego

Otwarcie sklepu spożywczego to duże wyzwanie. Oprócz konieczności załatwienia wielu czynności formalno-prawnych to także duża inwestycja pod względem finansowym. Aby inwestycja się powiodła należy mieć dobrze przygotowany biznes plan uwzględniający kosztorys i strategię biznesową.

Biznes plan sklepu spożywczego – kosztorys

Podstawą działania sklepu spożywczego jest lokal. Im w lepszej jest on lokalizacji tym większa szansa na powodzenie biznesu.  W pierwszym kroku należy poznać okolicę, sprawdzić otoczenie budynku. Dla tego rodzaju działalności najlepszym położeniem będzie:

  • nowe powstałe osiedla
  • miejsce o dużym natężeniu ruchu
  • miejsca parkingowe na chociaż dwa, trzy auta
  • brak konkurencji w pobliżu

Trzeba także pamiętać, że lokal musi spełniać określone warunki techniczne t.j. musi posiadać stosowne decyzje administracyjne wynikające z prawa budowlanego. Rozmieszczenie pomieszczeń, podłączenie sieci wodno-kanalizacyjnej, wentylacja muszą być zaopiniowane pod względem higieniczno-sanitarnym.

Przykładowy kosztorys sklepu spożywczego

  • Zakup lub wynajęcie lokalu – wystarczający będzie lokal o powierzchni 50-60 mkw. Koszt wynajmu to ok. 1.200 – 2 tyś zł miesięcznie plus koszty mediów: prąd, woda, ogrzewanie ok. 600 zł miesięcznie.
  • Kasy fiskalnej – koszt co najmniej 800 zł jednorazowo.
  • Zakup niezbędnego wyposażenia sklepu – meble sklepowe (lada sklepowa, regały, lady chłodnicze, lodówki) – koszt w zależności od tego, czy wyposażenie będzie nowe, czy używane – od 2-3 tys. zł do kilkunastu tys. zł
  • Wagi sklepowe – w zależności od rodzaju jest to koszt rzędu 500 -700 zł do 2.000 zł za wagi z funkcją etykietowania.
  • Towar: początkowy koszty rzędu 10 -15 tys. zł. Obecnie przy zakładaniu sklepu warto rozpatrzyć współpracę na zasadach franczyzy z istniejącymi na rynku sieciami (obecnie przedsiębiorcy mają do wyboru 80 sieci franczyzowych np. Groszek, Żabka, ABC, Freshmarket, Małpka Express, Piotr i Paweł, Carrefour, Stokrotka).  Oprócz pomocy w załatwianiu formalności, uzyskiwaniu pozwoleń i zezwoleń można liczyć na pomoc w planowaniu strategi sprzedażowej, wsparcie, merchandisingowe, marketingowe oraz szkolenia z zakresu handlu dla pracowników jak również atrakcyjne rabaty na zakupy w hurtowniach Eurocash Cash&Carry czy też zatowarowanie sklepu.
  • Koncesja na alkohol – ok. 3 tys. zł,
  • Inne: ubezpieczenie sklepu i towaru, koszty zatrudnienia pracowników.

Ile zarabia właściciel sklepu spożywczego

W przypadku małego sklepu spożywczego średnia marża na sprzedawanych towarach wynosi ok. 20-35 proc. Średni obrót takiego sklepu (w zależności oczywiście od lokalizacji i konkurencji) to około 50-60 tys. zł miesięcznie. Można w związku z tym przyjąć, że jego właściciel zarabia na nim między 2 tys. zł a 6 tys. zł.

wagi sklepowe kielce

3 myśli do “Prowadzenie sklepu spożywczego – biznes plan, kosztorys, wskazówki i porady

  1. A ja myślę, że otwieranie sklepu spożywczego w dzisiejszych czasach to słaby pomysł. Na pewno nie zaoferujesz klientom takich cen jak dyskonty spożywcze. Ostatnio oglądałam program o tym, jak małe sklepy umierają powoli.


    http://slubnyzakatek.com/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *